fbpx

D vitamīns samazina risku saslimt ar elpošanas ceļu slimībām

D vitamīns un saule

par-v

Saskaņā ar Cochrane Collaboration – pasaulē pazīstamās pētniecības organizācijas, kurā ietilpst neatkarīgie zinātnieki, ārsti un veselības aprūpes speciālisti, kuri rūpīgi pārskata un pārbauda pētījumu datus un testa rezultātus, apstiprina, ka vitamīns D par 50% samazina risku saslimt ar astmas un elpošanas ceļu slimībām.

Profesors Adrians Martineau no Queen Mary universitātes stāstīja, ka gan viņš, gan viņa kolēģi bija pārsteigti par rezultātiem, kas atklāja augsto D vitamīna aizsardzības efektu.

Tas jau sen ir zināms, ka D vitamīnam ir svarīga loma, lai saglabātu kaulu veselību, bet astoņdesmitajos gados tika atklāts, ka D vitamīna receptori atrodas visā ķermenī – jo īpaši leikocītu un elpceļu epitēlijā. Šis atklājums iedvesmoja pētniekus un veicināja pētījumus par D vitamīna saistību ar imūnsistēmu un elpošanas traucējumiem.
Daudzi pētījumi ir apstiprinājuši, ka D vitamīnam ir svarīga loma, tas regulē imūno reakciju.

Zems D vitamīna līmenis ir cieši saistīts ar autoimūnām slimībām, tai skaitā alerģiju un astmu.

Ir novērots, ka pietiekams D vitamīns organismā palielina izturību pret vīrusu infekcijām.
Jauns pētījums atklāja, ka cilvēkiem ar pietiekamu D vitamīnu, ir par 50% zemāks risks saslimt ar astmu.
Šie rezultāti attiecās gan uz bērniem, gan pieaugušajiem.

Pētījumi arī apstiprināja, D vitamīna nepietiekamība ir saistīta ar iekaisuma, infekcijas, alerģijas, sirdslēkmes un citām slimībām.

Ir vērts pieminēt, ka D vitamīnu cilvēks dabiski lielākoties uzņem no saules gaismas: ultravioleto staru ietekmē ādā rodas D vitamīns no tā provitamīna ergosterola – 7-dihidrosterola, turpretim 7-dihidrosterols organismā veidojas no holesterīna.
Tādēļ ir svarīgi pietiekamā daudzumā uzņemt saules starus. Protams, vasarā to varam darīt biežāk, tomēr nav ieteicams pārspīlēt – ilgstoši uzturoties saulē, jālieto aizsargkrēms un jāapsedz galva. D vitamīns ādā veidojas pirmajās 15 – 20 minūtēs saulē līdz iedeguma periodam.
Der zināt, ka ādas iedegums ir ādas aizsardzība pret UV stariem un sākoties iedeguma fāzei, D vitamīns vairs neveidojas.
Ieteicams ziemā uztvert saules gaismu, kad vien tā ir pieejama. To var darīt gan pastaigājoties, gan sportojot.

Pārtikā D vitamīns sastopams – olas dzeltenumā, aknās, vairākas zivīs: tuncī, lasī, sardīnēs, siļķēs.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *